خلاصه سی‌دی اضافه وزن۴
دوشنبه 6 آبان 1398 ساعت 10:08 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست همسفر حانیه | ( نظرات )



خلاصه سی‌دی اضافه وزن۴

امروز جلسه نهم، از دوره 42، به نگهبانی و استادی جناب مهندس و دبیری اینجانب ستاره، در تاریخ 97/7/2 با دستور جلسه که اعلام می‌شود، راس ساعت 8:30 آغاز به کار نمود:
سلام دوستان حسین هستم، یک مسافر؛
امروز راجع به کاهش وزن صحبت می‌کنم. انسان موجودی است حریص، موقعی که شری یا سختی بهش می‌رسه شروع می‌کنه به ناله، شکوه و شکایت. وقتی اون مشکلش برطرف می‌شه، شروع می‌کنه به یکی‌به‌دو کردن.
اگر شما دچار بحران یا دچار مشکلی می‌شوید، زندگی این است. غیر از این چیزی وجود ندارد. هیچ انسانی را نمی توانید پیدا کنید که مشکل و رنج نداشته باشد. جهان مملو از امواج است. پر از بالا و پایین هاست. موج‌های بسیار با طول کم. موج‌های خیلی آرام و امواج سهمگین و خطرناک.
وقتی مشکل میاد، باید تعلیم بگیریم که چطور کنترلش کنیم. مثل موج سوارها. اگر توانستیم از زیر مشکلاتی که برای ما به‌وجود میاد بیرون بیایم، اون موقع آموخته ایم. مثل اعتیاد، سیگار کشیدن، چاقی و اضافه وزن.
دفعه قبل در مورد کالری‌ها صحبت کردیم. غذاهایی که اسید آمینه دارند: تخم مرغ، گوشت گاو، جگر، گوشت قرمز، بوقلمون، کدوحلوایی، نخود، گل کلم، کرفس، چغندر، گوجه فرنگی، گلابی، هلو، انبه، انجیر، قارچ، شیر، ماست، زردآلو، موز، سیب، هندوانه، بادام هندی، پسته، قند، گردو، بادام، بادام زمینی، تخم آفتابگردان، دانه کنجد، میگو، گندم، جو، عدس، پیاز، کدو، سیر، جوانه گندم، غذاهای دریایی، حبوبات و پنیر.
اسیدهای آمینه، پروتئین ها را می‌سازند و 20درصد ساختار شما از پروتئین است. اگر به ما پروتئین نرسد، منجر به مرگ می‌شود. 
کالری، سوخت بدن ماست. 2400 کیلو کالری برای آقایان و 1900کیلو کالری برای خانوم‌ها؛ اینها به درد چی می‌خورد؟
اینها کجا مصرف می‌شود؟
بدن ما مثل ماشین است. خاموش باشد سوخت مصرف نمی‌کند. خاموش شدن یعنی مرگ انسان.
ما هر یک ساعتی که بخوابیم، 70کیلو کالری مصرف می‌کنیم. اگر دراز بکشیم و نخوابیم 80کیلو کالری مصرف می‌کنیم. در حالت نشسته 100کیلو کالری مصرف می‌کنیم. در حالت ایستاده 120کیلو کالری مصرف می‌کنیم. در حال رانندگی 120کیلو کالری، ظرف شستن 135کیلو کالری، قدم زدن آهسته هر یک ساعت 180کیلو کالری، قدم زدن متوسط 300کیلو کالری، قدم زدن تند 480کیلو کالری مصرف می‌کنیم.
یک ساعت بازی فوتبال 550کیلو کالری، یک ساعت شنا سریع 700کیلو کالری، شنا متوسط 550کیلوکالری، شنا آرام 400کیلوکالری مصرف می‌کنیم.
یک ساعت دوچرخه سواری تند 600کیلو کالری، یک ساعت یوگا 650کیلو کالری، رقص 300کیلو کالری، تمیز کردن اتاق350 کیلو کالری، تنیس روی میز 350کیلو کالری، والیبال350کیلوکالری، ایروبیک 700تا800 کیلو کالری، آشپزی 150کیلوکالری، نرمش170کیلوکالری، گردگیری 190کیلو کالری، اتوکشی 200کیلوکالری، پاک کردن پنجره 200کیلو کالری، یک ساعت دوچرخه سواری آهسته 200کیلو کالری، دوچرخه سواری تند 240کیلو کالری مصرف می‌کنیم.
حالا ما چطور کالری خودمان را بالانس کنیم؟ اگر ما وزن 70کیلویی را در نظر بگیریم؛ با 15دقیقه راه رفتن 60کیلو کالری، 15دقیقه راه رفتن با سرعت  بالا 100کیلوکالری،  15دقیقه بالا رفتن از تپه 102کیلو کالری، 15دقیقه بالا رفتن از پله 130کیلوکالری، 15دقیقه پایین رفتن از تپه 50کیلوکالری مصرف می‌کنیم.
جسم ما کربوهیدرات‌ها و چربی‌های اضافه را برای آینده دخیره می‌کند؛ ولی قادر به ذخیره سازی اسیدآمینه نمی‌باشد؛ بنابراین باید به گونه‌ای عمل کنیم که روزانه اسید آمینه‌های ضروری را در اختیار جسم قرار دهیم.
در کاهش وزن فقط باید چربی‌ها کم شوند. وقتی رژیم غذایی غلط باشد، بدن از پروتئین خودش استفاده می‌کند؛ بنابراین صورت و گردن لاغر می‌شود.
اسیدهای آمینه پایه و ستون جسم ما هستند و نبود و کمبود آنها، اقسام مریضی‌ها را برای ما فراهم می‌کند؛ ریزش مو، رشد تومورهای سرطانی، ایجاد اشکال در تولید مثل، ناراحتی‌های کبدی، ترمیم نشدن لایه های پوستی، عدم رشد ناخن‌ها، عدم تولید هورمون‌های رشد، اختلالات عصبی و مغزی، عدم تعادل سیستم عصبی و مرکزی، ناراحتی قلبی و افسردگی، همه مربوط به اسیدهای آمینه است.
پروتئین‌ها به دو گروه گیاهی و حیوانی تقسیم می‌شوند.
پروتئین‌های گیاهی: پروتئین‌هایی که در گیاه است. ما در روز 35گرم پروتئین نیاز داریم.
یک لیوان نخود فرنگی 8گرم پروتئین دارد، لوبیا قرمز 15گرم، لوبیا چیتی 14گرم، لوبیا چشم بلبلی 16 گرم، هر قاشق سوپ خوری ارده کنجد 2.5 گرم، هر لیوان کلم پیچ 3گرم، یک چهارم لیوان بادام 12 گرم، یک چهارم لیوان پسته 12 گرم، یک چهارم لیوان گردو 6 گرم، سیب زمینی پخته 8گرم، یک عدد انار 5گرم پروتئین و 11گرم فیبیر دارد. یک فنجان بادام زمینی، تخمه کدو تنبل 12 گرم پروتئین و فیبر دارد. یک فنجان ذرت، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، بادام هندی، زردآلو 2/3 گرم پروتئین دارد.
یک قاشق غذا خوری جوانه گندم 4/3 پروتئین و 2گرم فیبر دارد. 100 گرم گوشت گاو 24گرم، 100 گرم گوشت گوسفند 25گرم، 100 گرم گوشت شتر 28گرم، 100 گرم گوشت مرغ 31گرم، 100گرم گوشت بوقلمون 29 گرم، 100 گرم گوشت شتر مرغ 28گرم، 100 گرم گوشت بلدرچین 25 گرم، 100گرم گوشت ماهی 20گرم، 100 گرم گوشت قزل آلا 27گرم، 100 گرم میگو 23گرم، 100گرم گوشت خاویار 25گرم، 100 گرم تخم مرغ 13گرم، هر عدد تخم مرغ 6گرم، 100 گرم شیر 3/4 گرم، 100 گرم پنیر 25گرم، 100 گرم ماست 10گرم، 100 گرم کشک 21گرم، 100 گرم بستنی 3/5 گرم پروتئین دارد.
کارهایی که در سیستم باید انجام دهیم تا وزن را متعادل نگه داریم:
میزان کالری بدن را تنظیم کنیم و حواسمان به مقدار پروتئین باشد.
مثلا اگر در روز 1500کالری بگیریم، همه‌اش کربوهیدرات باشد و هیچی پروتئین نگیریم، اینطوری باعث سوختن ماهیچه‌های بدن می‌شود.
در آیه شریفه هم آمده است: انسان باید به غذایش نگاه کند که چی بخورد، چی باید بخورد و چگونه بخورد.
حتما حبوبات را هفته‌ای یکبار در رژیم غذایی در نظر بگیرید.
روزی یک ساعت پیاده روی داشته باشید.
آب هم بسیار حائز اهمیت است؛ کم آبی باعث رسوب در کلیه و مثانه می‌شود و یکی از عوامل یبوست انسان‌ها، کم خوردن آب است. خود آب هم باعث کاهش وزن می‌شود ولی بیش از دو لیتر آب باعث مسمومیت می‌شود.
مثلا ما یک لیتر آب می‌خوریم که درجه حرارتش 10درجه است و درجه حرارت بدن 37درجه است، اینجا باید انرژی مصرف کند تا درجه آب را با درجه حرارت بدن یکی بکند. اگر درجه آب را بخواهد 37 درجه بکند، باید 27کیلو کالری انرژی مصرف کند.
آب ماده‌ای است که کالری ندارد؛ ولی مایه حیات انسان‌ها، حیوانات و گیاهان است. خوردن آن باعث اضافه وزن نمی‌شود.
طبق فرمول زیر می‌توان مقدار کالری مصرفی را برای رساندن دمای آب خوراکی به دمای بدن، محاسبه کرد: 
مقدار آب به کیلوگرم (ضربدر) اختلاف دمای آب (37 درجه) = مقدار کالری مصرفی.
انبوهی از مریضی‌های امروزی به‌علت عدم استفاده صحیح از موادغذایی است و هرکس باید خودش نسخه خودش را در نظر بگیرد و بپیچد.
                

نمونه سوالات:
۱. وقتی که با مشکلات روبرو می‌شویم، چه باید کرد؟
باید تعلیم بگیریم که چطور کنترلش کنیم.

۲. چند نوع از غذاهایی که اسیدآمینه دارند را نام ببرید؟ 
تخم مرغ، گوشت گاو، جگر، کدوحلوایی، کرفس و گوجه فرنگی.

۳. ________ پروتئین ها را می‌سازند.
اسیدهای آمینه

۴. چند درصد ساختار بدن ما از پروتئین است؟
20 درصد.

۵. سوخت بدن ما از چی به‌دست می آید؟
کالری

۶. مقدار کالری آقایان و خانوم ها در روز چقدر است؟
آقایان2400 و خانوم ها 1900کیلو کالری.

۷‌. هر یک ساعتی که ما می‌خوابیم چقدر کالری مصرف می‌کنیم؟
70کیلو کالری.

۸. در کاهش وزن چه قسمت‌هایی از بدن باید کم بشود؟
چربی ها

۹. در رژیم غذایی غلط، بدن پروتئین مورد نیازش را از کجا می‌گیرد؟
از ماهیچه‌های بدن.

۱۰. پایه و ستون بدن ما چیست؟ 
اسیدهای آمینه.

۱۱. کمبود اسیدآمینه برای بدن ما چه مشکلاتی به وجود می‌آورد؟ 
انواع و اقسام بیماری‌ها.

۱۲. پروتئین ها چند گروه هستند؟ 
دو گروه: گیاهی و حیوانی، لبنی.

۱۳. بدن ما در روز چند گرم پروتئین نیاز دارد؟
35 گرم.

۱۴. کم آبی باعث چه مشکلاتی در بدن می‌شود؟
رسوب در کلیه، مثانه و یبوست.

۱۵. آب مایعی است که _____ ندارد.
کالری

۱۶. انبوهی از بیماری‌های امروزی ناشی از چیست؟ 
عدم استفاده صحیح از موادغذایی.


تهیه و تایپ مطلب: همسفر سمیه، لژیون ششم
ارسال مطلب: همسفر حانیه، لژیون هفتم



Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: خلاصه CD،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
آرزوهمسفراحمد جمعه 10 آبان 1398 11:45 ب.ظ
خداقوت.عالی بود
فاطمه پنجشنبه 9 آبان 1398 06:12 ق.ظ
سلام وخسته نباشیدخدمت همه خدمتگزاران سایت خیلی عالی بود سمیه جان
سه شنبه 7 آبان 1398 02:57 ب.ظ
خداقوت خیلی خوب،عالی بود،ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو